Dat er door de pandemie veel is veranderd voor sociaal werkers, is zeker. Een opvallende trend is de flinke toename in corona-agressie en geweld, terwijl er juist minder huisbezoeken plaatsvinden. Niet alleen tegen de voor de hand liggende zorg- en hulpverleners, maar ook tegen beroepen die minder voor de hand liggen zoals elektriciens en uitvaartondernemers. Wat doe jij als jouw personeel onverwachts wordt geïntimideerd of bedreigd?

Onverwachtse corona-agressie en geweld

De coronamaatregelen zorgen voor extra spanning, één ‘verkeerde’ actie van een hulpverlener kan de druppel zijn. Vaak blijft het bij verbale agressie, maar wat moet een werknemer doen wanneer er geweld van pas komt?

Zelfs tijdens de meest voorkomende werkzaamheden kan een werknemer in aanraking komen met ongewenst gedrag. Zo werd kortgeleden een filiaalmanager van een supermarkt in Enschede bedreigd toen hij een klant erop attendeerde dat hij geen mondkapje droeg. Ook fysiek geweld komt steeds vaker voor; toen twee buschauffeurs een passagier vroegen om een mondkapje op te doen, werden ze uitgescholden en mishandeld.

In veel gevallen is ongewenst gedrag niet te voorspellen. Hulp inschakelen is daarom noodzakelijk. Dat gebeurt helaas vaak te laat. Pas nadat het slachtoffer weet te ontkomen, wordt een collega, de leidinggevende of de politie ingeschakeld.

Agressie aan de orde van de dag

Ook voor de coronacrisis kregen werknemers regelmatig te maken met agressie. Uit verschillende rapporten van TNO blijkt dat agressie een serieuze bedreiging vormt voor het personeel. Agressie komt het meest voor in de gezondheidszorg, verpleging en het onderwijs. Ook beroepsgroepen als waterdistributie, dienstverlening, recreatie en detailhandel staan opvallend hoog in de lijst.

In de meeste beroepsgroepen heeft het personeel behoefte aan extra maatregelen. Vooral de zorg, het onderwijs en het openbaar bestuur vraagt het personeel om extra aandacht te besteden aan de veiligheid op de werkvloer.

Ongeluk zit in een klein hoekje

Ondanks de vele preventieve maatregelen kan een klant of cliënt alsnog uit zijn slof schieten. Ongewenst gedrag is in sommige gevallen niet te voorspellen. Hulp inschakelen met een mobiele telefoon werkt averechts. Het wekt argwaan en agressief gedrag op. Snel en onopvallend alarm slaan met een mobiele alarmknop is daarom de oplossing.

Met SAFE sla je ongemerkt alarm

De SAFE App is een totaaloplossing voor bedrijven die werkzaamheden uitvoeren waarbij het personeel in een noodsituatie terecht kan komen. Eén druk op de SAFE alarmknop en versterking is onderweg. Ons betrouwbare systeem verhoogd niet alleen de veiligheid, maar zorgt er ook voor dat werknemers meer plezier uit hun werk halen.

Categorieën: Nieuws

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Voel je veilig met personenalarmering van SAFE

Samen werken aan veiligheid. Dat doe je met de SAFE alarm app en noodknop. SAFE is er voor iedereen die tijdens het werk te maken kan krijgen met onveilige situaties.

Met SAFE sla je onopvallend hulp in een noodsituatie. Eén druk op de knop en hulp is onderweg. Al vanaf €0,28 per dag.

Hoe werkt het?