Steeds meer werknemers krijgen te maken met ongewenste seksuele aandacht van externen, zoals patiënten, klanten of passagiers. Het gedrag kwam in 2021 6% meer voor dan in 2020. Dit blijkt uit de laatste Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (NEA) van het CBS en TNO.

Zowel intern als extern

De ongewenste seksuele aandacht komt vooral van externen, zoals klanten, patiënten, leerlingen of passagiers. 21% van de jonge vrouwelijke werknemers zegt hier last van te hebben. Maar ook intern is het een onderschat probleem. 6% van de vrouwelijke werknemers had in de afgelopen 12 maanden te maken met ongewenste seksuele aandacht van collega’s of leidinggevenden.

Vrouwen nog altijd meer dan mannen

safe chart ongewenst gedrag

Ruim 1 op de 5 vrouwelijke medewerkers tussen de 15 en 25 geeft aan te maken hebben gehad met ongewenste seksuele aandacht, zo blijkt uit de enquête. Vrouwen in alle leeftijdsgroepen kampen aanzienlijk vaker met ongewenste seksuele aandacht op het werk dan mannen. In totaal meldde 11 procent van de vrouwelijke werknemers ongewenst seksueel gedrag van klanten, patiënten, leerlingen of passagiers en 3 procent van leidinggevenden of collega’s. Bij mannen ging het om respectievelijk 2 procent en 1 procent.

Voor zorgmedewerkers slachtoffer van ongewenst gedrag

Uit de NEA blijkt dat beroepsgroepen in de zorg het meest te maken krijgen met ongewenste seksuele aandacht. Op nummer één staan de verpleegkundigen. 36,9% van hen gaf aan te maken hebben gehad met ongewenste seksuele aandacht. Op de tweede plek staan gespecialiseerd verpleegkundigen met 27,1%. Ook verzorgers krijgen er relatief vaak mee te maken, namelijk 25.5%. Daarna volgen kassamedewerkers (23,5%), kelners en barpersoneel (19,3%), fysiotherapeuten (17%) en sociaal werkers (17%).

Nog geen passende oplossing

In de NEA wordt ook onderzoek gedaan naar andere vormen van ongewenst gedrag, zoals pesten, lichamelijk geweld en intimidatie. Intimidatie komt verreweg het meeste voor. Maar liefst 18% van alle Nederlandse werknemers heeft in 2018 te maken gehad met intimidatie door klanten, patiënten, leerlingen en passagiers.

Het is een bekend probleem waar veel organisaties nog geen passende oplossing voor hebben gevonden. In de zorg zetten steeds meer organisaties professionele personenalarmering in om de veiligheid van werknemers te waarborgen. Met behulp van een persoonlijke noodknop en alarm app kunnen werknemers altijd en overal alarm slaan. Lees hier hoe dat werkt.

Categorieën: Nieuws, Onderzoek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Voel je veilig met personenalarmering van SAFE

Samen werken aan veiligheid. Dat doe je met de SAFE alarm app en noodknop. SAFE is er voor iedereen die tijdens het werk te maken kan krijgen met onveilige situaties.

Met SAFE sla je onopvallend hulp in een noodsituatie. Eén druk op de knop en hulp is onderweg. Al vanaf €0,28 per dag.

Hoe werkt het?