Fysieke en verbale agressie van cliënten komt veel voor in het sociale domein. Dat bleek ook uit onderzoek van RTL Nieuws in 2019. Van de 4000 ondervraagde sociale werkers krijgt 97% te maken met verbaal geweld en 90% met intimidatie.

Schokkende agressiecijfers bij sociaal werk

Naast verbaal geweld en intimidatie geeft 40% van de ondervraagden aan met fysiek geweld te maken te krijgen. Ruim 50% voelt zich wel eens bedreigd. Het onderzoek werd samen met Beroepsvereniging voor Professionals in Sociaal Werk (BPSW) uitgevoerd.

Bruins, directeur van BPSW, noemt de cijfers schokkend. Tegelijkertijd is hij realistisch. Het probleem blijft verder groeien, zo verneemt hij van professionals, en moet aangepakt worden.

Cliënten, patiënten en agressie & geweld

Het probleem met agressie zit in de kern van het sociale werk. Hulpverlening kan namelijk niet anoniem gegeven worden. Daardoor zijn werknemers gemakkelijk te vinden en vatbaar voor bedreigingen. Dit gebeurt niet alleen via sociale media, maar juist ook in het echt.

Zeker ambulante medewerkers lopen risico. Zij bieden zorg aan in een omgeving waarin hulp niet direct beschikbaar is. Aangifte doen lijkt de beste optie, maar Bruins benadrukt dat dit vaak tot weinig resultaat leidt.

CBS: zorg- en welzijnssector ziet veel ongewenst gedrag

Het RTL Nieuws onderzoek komt niet uit de lucht vallen. CBS kwam begin 2019 al naar buiten met cijfers over ongewenst gedrag van externen (klanten, patiënten) in verschillende sectoren. Onder ongewenst gedrag wordt onder andere pesten, lichamelijk geweld en – al dan niet seksuele – intimidatie verstaan.

Intimidatie is hierbij het meest voorkomend. Van alle medewerkers binnen het sociaal domein geeft 15% aan hier last van te hebben. Werknemers in Zorg en Welzijn hebben hier het meeste last van. Wel 52% van hen gaf aan hier regelmatig tegenaan te lopen.

Minister legt verantwoordelijkheid bij werkgevers

Minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport liet in zijn reactie weten helaas bekend te zijn met verhalen van agressie. Zijn advies is vooral om aangifte te doen. Werkgevers moeten hun werknemers hier ook in stimuleren.

De Jonge legt de verantwoordelijkheid voor het waarborgen van de veiligheid van hun (ambulante) medewerkers bij organisaties zelf. Zo wijst hij ook op het belang van veiligheidstrainingen. Het probleem is dat alleen trainingen in sommige situaties volstaan. Een gevaarlijke situatie kan een sociaal werker ook overvallen.

Met SAFE sla je in noodsituaties onopvallend alarm

De toenemende agressie en geweld tijdens het werk van ambulante medewerkers in het sociale domein zien we ook. Daarom hebben we samen met sociaal werkers de SAFE alarmeringsapp ontwikkeld. Met SAFE sla je onopvallend alarm in noodsituaties.

Lees hoe de SAFE-app de veiligheid verhoogt van ambulante medewerkers.

Gratis eBook ‘Omgaan met agressie en geweld’

Alle ins en outs weten over agressie? In dit gratis eBook lees je alles over jouw eigen invloed op agressie, de verschillende vormen van agressie, hoe je hierop kunt reageren én hoe je een incident kunt opvolgen.

Download het gratis eBook door onderstaand formulier in te vullen.

eBook Hoe ga je om met agressie

Download het eBook

Vul onderstaand formulier in en wij sturen het eBook direct naar je op!

Categorieën: Nieuws, Onderzoek

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Voel je veilig met personenalarmering van SAFE

Samen werken aan veiligheid. Dat doe je met de SAFE alarm app en noodknop. SAFE is er voor iedereen die tijdens het werk te maken kan krijgen met onveilige situaties.

Met SAFE sla je onopvallend hulp in een noodsituatie. Eén druk op de knop en hulp is onderweg. Al vanaf €0,28 per dag.

Hoe werkt het?