Agressie incidenten in de huisartsenpraktijk komen steeds vaker voor. Bijna de helft van de Nederlandse huisartsen heeft te maken gehad met agressie van patiënten. Dat zijn ruim 6.500 huisartsen. Andere medewerkers in de huisartsenpraktijk (bv. doktersassistentes) krijgen er nóg vaker mee te maken. Ruim driekwart geeft aan ervaring te hebben gehad met een agressie incident. Dat zijn geen milde cijfers.
Agressie incidenten blijven toenemen sinds corona-uitbraak
Sinds de uitbraak van het coronavirus merkt ruim eenderde van de huisartsen een toename in agressie incidenten. Het lijkt erop dat patiënten de maatregelen zat zijn. Persoonlijke en financiële problemen worden afgereageerd op de zorg.
Het verhoogde risico op agressie heeft negatieve gevolgen voor het gevoel van veiligheid. Huisartsen en andere medewerkers in de praktijk voelen zich een stuk onveiliger. Daar moet wat aan gedaan worden.
Maatregelen voor, tijdens en na een agressie incident in de huisartsenpraktijk
In de praktijk worden er verschillende maatregelen ingezet om agressie aan te pakken. Voorafgaand worden bijvoorbeeld agressie trainingen ingezet. Naderhand kan je denken aan het bieden van goede opvang en nazorg aan een slachtoffer.
Maar ook maatregelen voor tijdens een incident kunnen ingezet worden zoals een alarmknop. Lijkt een situatie te escaleren? Dan kan een werknemer eenvoudig en discreet alarm slaan zonder dat de patiënt dit merkt.
De enige tool voor tijdens een agressie incident in de huisartsenpraktijk
Het professionele personenalarm van SAFE Apps bestaat uit een app voor op de mobiele telefoon en een losse, fysieke noodknop. Met de knop verstuur je eenvoudig verschillende alarmberichten, afhankelijk van de ernst van de situatie. De alarmopvolgers (bijv. collega’s) ontvanger de noodmelding in de app. Zo is hulp snel ter plekke.